emotion device's myspace »

Sunday, May 23, 2010

Darap empat ikut formula ringkas gula pasir.

Tadi pagi-pagi mama aku ajak gi pekan kuarkan duit.. lepas bebelanja..

mama; " Tengok, tadi kuar kan RM 600 dah tinggal RM 100 je. Barang semua dah mahal, gula pun kena catu"

aku; "Sekarang ni bukan barang mahal, cuma duit kita je kena guna banyak untuk beli satu barang."

mama; "Kalau orang yang kerja gaji seribu je macam mana nak hidup?.. "

aku; "ye la.. memang susah.. kita fizikalnya macam dah maju.. tapi taraf hidup still tak berubah.. "

mama; "dulu gula sekilo 35 sen sekarang ni dah empat kali ganda.."

aku; " ye ma, walau pun mama rasa mama dah bergaji jauh lagi tinggi dari dulu tapi sebenarnya kita still kat kelas pertengahan.. 25 tahun dulu.. sama je sampai skg.. gaji naik barang pun naik.. so perlu ke gaji naik?.. "

mama; "betul.. kata jangan panik gula masih mencukupi.. tapi still kena catu.. kawal market untuk keuntungan.. kalau dulu kelas pertengahan orang gaji RM1000 tapi sekarang kena 4 kali ganda la.. So kalau siapa gaji bawah RM4000 boleh kata berpendapatan rendah la.. so kalau hanya gaji RM1500?"

aku; "ermm ...." (diam.. sebab aku langsung tak perpendapatan..) " so nak beli gula kat mana?"

2 comments:

Pencungkil GiGi said...

1500 = miskin

emotion device said...

tu arr.. miskin.. sapa kata gaji 4k kaya??.. tu baru masuk kelas pertengahan.. fak la kelas..